PRINCESSDIARY
Selepas genap tempoh enam bulan perkahwinan kami, hari ini (14 Disember 2009) buat pertama kali aku itu tampil di status facebook dengan ayat berlainan daripada biasa.

Tentunya, saat manis ini, ingin dikongsi bersama teman-teman dan semestinya kegembiraan aku dan suami tidak dpt digmbrkan dgn kata-kata.

Walaupun kandunganku kini baru mencecah 1 1/2 bulan, penampilan aku tetap seperti dulu. Cuma, bentuk perutku nampak sedikit berubah apabila mula berisi. (buncit)

“Sekarang ini aku kuat makan tidak kira apa saja kecuali makanan ringan. Itu pun selepas dinasihatkan rakan-rakan terdekat. Dulu aku memang suka makan asam tetapi ada orang kata kandungan asid di dalamnya tidak baik untuk bayi.

“Setakat ini segalanya baik. Syukur apabila aku tidak menghadapi masalah seperti alahan atau mengidam perkara yang bukan-bukan. Cuma kuat makan. Sekarang ini berat badan sudah bertambah daripada 51 kepada 55 kilogram,” kataku yang sentiasa tersenyum bercerita mengenai kandunganku.

walaupun kandungan masih baru, buat masa ini belum ada tanda2 mabuk kecuali suami yg kerap pening n muntah. kesian pun ada, tergelak pun ada.


“Bagaimanapun, aku mengambil langkah berhati-hati dengan tidak mengangkat barang berat.

aku tidak risau jika selepas ini perut semakin kelihatan kerana teruja nk jadi mummy.. ini mungkin berkat doa n tip yg diamalkn juga,”

kalau boleh aku mahu mengetahui jantina bayi dikandung bagi memudahkan aku membuat persiapan tetapi hubby mengatakan yang dia tidak mahu tahu jantina anak.

tapi aku ada cara untuk merahsiakan daripadanya. Mungkin bilik yang akan disiapkan untuk bayi kami nanti akan menjadi kawasan larangan untuknya. hehe

“Setakat ini of course belum tahu apa jantina anak kerana kandungan masih baru. apa yg penting skrg ni jaga kandungan yg telah lama ditunggu ni hingga selmt dilahirkn.

Sebagai persediaan untuk bergelar ibu, aku banyak membaca dan mengutip tip daripada mereka yang berpengalaman.

“Sejak mengandung, buku mengenai penjagaan bayi menjadi teman setia. Selain itu saya turut melayari Internet bagi mendapatkan maklumat terperinci mengenai proses mengandung,”

Bercerita mengenai suamiku, Khirul sendiri sekarang ini sedang membuat banyak persediaan untuk bergelar bapa, termasuk bercadang membeli rumah.

Kebetulan suamiku yang berada di sisin aku petang ini menjelaskan dia mahu membotakkan rambut sebagai nazar apabila kandungan selamat dilahirkan.

“Menurut doktor, kemungkinan besar aku akan melahirkan bayi pada Ogos tahun depan.

Bercerita mengenai sikap aku sepanjang mengandung, kata suamiku aku itu agak manja dan sensitif. Selain itu aku juga semakin sabar berbanding dulu.

“Rasanya menjadi perkara biasa bagi wanita yang sedang mengandung bersikap sensitif. Sebagai suami, B perlu faham dan sentiasa berusaha untuk menjaga emosin SYG agar berada dalam keadaan stabil. Bagaimanapun, apa yang B bimbangkan adalah 'mabuk' B Ni, kerana sgt tk selesa.

Waktu sama kata nya lagi, dia sudah mula berkomunikasi dengan bayi dalam kandungan dengan mencium perut ku setiap pagi dan membacakan al-Fatihah.

semua ahli keluarga termasuk sebelah hubby n aku gembira apabila aku disahkan mengandung terutama ibu dan ibu mentuanya yang akan menimang cucu sulung.
3 Responses
  1. Ckin Says:

    pengalaman 1st time pregnant memang sweet kan.. hihi.. congrates.. jaga leklok.. anak kite same umo la nnti.. ckin due bln 3


  2. memang teruja bila nak menimang cahaya mata... jaga kandungan baik-baik tapi jangan over sangat rehat tu nanti badan naik manja susah juga nak bersalin.. ambil makanan yang banyak asid folic.. baik untuk baby.. good luck


  3. tq frens. wish me luck!


Post a Comment